nedeľa , 20 október 2019
Domov > Články > Je pobyt na slniečku bezpečný?

Je pobyt na slniečku bezpečný?

Share Button
Pobyt na slniecku

Foto: freedigitalphotos.net, autor: stockimages

Slnko je základom bytia. Bez neho by nebol život na našej planéte. Nebolo by svetlo, nebol by deň. Vitamín D sa tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia a pozitívne vplýva na našu psychiku. V poslednej dobe sa však veľa hovorí o jeho negatívnych účinkoch. Je pre nás pobyt na slniečku bezpečný?

Priamo úmerne tomu, ako sa blíži leto, pribúdajú aj reklamy a letáky propagujúce kozmetiku s UV faktorom. Je to v poriadku, ponúkajú produkt, ktorý chráni pred spálením kože. Ako často a kedy presne túto kozmetiku používať, nám však málokto správne poradí, pretože každý sme jedinečný.

Navyše sa na internete objavujú články, v ktorých sa píše o škodlivosti ochranných krémov a olejov s UV faktorom. Vraj majú pred rakovinou kože chrániť, ale sami ju môžu privodiť.

Ako sa správne rozhodnúť? Je vhodné používať kozmetiku s UV faktorom, alebo je lepšie vyhnúť sa jej?

Nenahraditeľnými pomocníkmi môžu byť kozmetické prípravky s UV faktorom v prípade, ak máme svetlú kožu a na slniečku sa zdržíme dlhšie v čase silného slnečného žiarenia. Na jar a v lete je to čas približne od 10:30.-16.-tej hodiny. Taktiež keď sme na exotickej dovolenke v zime, kedy naša koža na slniečko nie je zvyknutá.

Opaľovacie krémy pre nás nie sú prirodzené. Zároveň obsahujú látky, ktoré nie sú najvhodnejšie pre naše zdravie.Z toho vyplýva, že aj s krémami a olejmi to netreba preháňať. Vhodnejšie je vyhnúť sa silnému slniečku a naplánovať si pobyt vonku na ranný, prípadne večerný čas.

Spravidla ak sa človek nevystavuje silnému slnečnému žiareniu, nepotrebuje sa toľko (alebo vôbec) natierať.

Deti by mali predovšetkým v lete chodiť na slniečko ráno alebo potom až večer, kedy už nieje natoľko silné.Ich telíčko si vytvorí vitamín D, ktorý je nevyhnutný pre správne vstrebávanie vápnika a skladbu kostí. Slúži taktiež ako prevencia pred vznikom autoimunitných ochorení, astmy, cukrovky, vysokého krvného tlaku, zápalových ochorení čriev a depresie.

V posledných rokoch sa vyskytli prípady, kedy deti trpia krivicou, oslabenou imunitou, astmou a pod. Rodičia ich natoľko chránia pred slniečkom, že sa k nim takmer nedostane. Počas pobytu vonku siahajú automaticky po ochrannom kréme s UV faktorom. Hlavičku zakryjú klobúčikom a potom im doma dávkujú umelý vitamín D z lekárne. Je to správna cesta?

Odborníci tvrdia, že nedostatok vitamínu D u ľudí je pravdepodobne najčastejším zdravotným problémom na svete.[1]

U dospelých môže viesť jeho nedostatok k bolestiam kostí, ktoré sú zapríčinené slabou mineralizáciou kostí.

Pravdepodobne najvhodnejším spôsobom je dopĺňať si vitamín prirodzenou cestou, teda rozumným pobytom na slniečku a zdravou pestrou stravou. Z potravín sa odporúčajú: žĺtok z vajíčka , sardinky, losos, rybia pečeň, maslo, ovos, maslo a hríby.

Kto z nás by si vedel predstaviť život bez slnka?

Užívajte si jeho silnú energiu, ktorá tak blahodárne vplýva na Vaše zdravie a na Vašu psychiku. Nevyhýbajte sa radikálne jeho lúčom. Všímajte si reakcie Vášho tela, sami zistíte, koľko slniečka ste schopní zniesť. Radšej buďte racionálni konzumenti. Všetkého veľa škodí. V rozumnej miere a s pevným zdravím si vychutnávajte prírodu v celej jej kráse.

 

[1]http://www.badatel.net/nedostatok-vitaminu-d-globalna-epidemia

2322 Zobrazené celkovo 2 Zobrazené dnes

O autorovi Zuzana Jančoková

Zuzana Jančoková
Teším sa, smejem sa, milujem a robím to, čo ma baví. Mám rada ľudí a som šťastný človek. No nebolo to vždy tak. Zdravou stravou som dosiahla okrem zdravia a energie aj duševnú pohodu. Šťastie a zdravie spolu úzko súvisia a jedno bez druhého nie je ono. Schopnosť lieciť sa máme v sebe, len jej treba uvoľniť cestu a načúvať svojmu telu. Chcela by som všetkým, ktorí v sebe cítia potrebu vo svojom živote niečo zmeniť, pomôcť cestou inšpirácie.