sobota , 23 marec 2019
Domov > Články > Blahobyt, financie > Marketing sa hrá s Tebou, zahraj sa aj Ty…

Marketing sa hrá s Tebou, zahraj sa aj Ty…

Share Button
ID-10076071

Foto zdroj: http://www.freedigitalphotos.net; Autor: suphakit73

Už dlhšie pozorujem správanie sa ľudí. Prečo myslíme tak, ako myslíme? Prečo máme niekedy pozitívne a inokedy zas negatívne pocity? Na základe čoho si robíme názor?

Zaujíma ma to preto, lebo mi to pomáha lepšie pochopiť životy, ktoré žijeme. Správanie sa druhých ľudí však študujú aj celé výskumné skupiny a rozpočty na tento výskum predstavujú rádovo miliardy dolárov ročne. Ale prečo to všetko? Je to jednoduchšie, ako by sa mohlo zdať.

Ak niekto investuje také množstvo prostriedkov do výskumu, určite ich chce naspäť. Samozrejme aj so ziskom. Ako sa z tohto celého dá vôbec dosiahnuť zisk?

Pomerne jednoducho. Vedný odbor sa volá neuromarketing a nemá za úlohu nič iné, ako zmanipulovať kupujúcich k tomu, aby minuli v obchode viac peňazí, aby minuli peniaze za tovar, ktorý vlastne ani neprišli kúpiť. Aké je osvetlenie v obchode? Aká je tam aróma, hudba? Ako šuští vrecúško od zemiakových lupienkov? To všetko je dielo neuromarketingu. Farba obalov, ich umiestnenie v regáloch… Môžeš si všimnúť, že na mnohých obaloch sú vyobrazené zoznamy vitamínov. Cukríky, rastlinné tuky, čokolády, konzervy sa predbiehajú v tom, kto má viac vitamínov, vápnika, bielkovín a podobne. Je to dané výskumom. Vedci jednoducho zistili, že ak na obale od cukríkov vyobrazia aj informáciu, že obsahujú vitamín C, rodičia ich nebudú vnímať ako niečo nezdravé pre ich deti, ale presne naopak. A tak sa postupne z vitamínu C stal nástroj na zvýšenie predajnosti. Skús sa len tak niekedy poprechádzať po obchode a všímať si, koľko obalov a od čoho má vyobrazené na dobre viditeľnom mieste informáciu a nejakom vitamíne. Samozrejme nechcem ani premýšľať nad tým, či daný produkt vôbec ten vitamín obsahuje a ak aj áno, či ho v tej forme dokážu naše telá prijať, spracovať. To je téma na iný článok.

Stalo sa Ti niekedy, že sa Tvoj pôvodný nákupný zoznam nečakane rozšíril a účet za nákup potravín bol dvoj, prípadne viacnásobný? Premýšľaj. Ako to? Pomerne jednoducho. Stať sa obeťou neuromarketingových mágov nie je tak ťažké. Poznajú naše správanie, poznajú naše slabé stránky. Lákavé obaly, vône, hostesky, ktoré Ti ochotne ponúknu ochutnávku priamo v obchode. No nekúp to.

Ja som si vymyslel jednu zaujímavú hru, ktorá prakticky v sekunde dokáže eliminovať všetky finty, ktoré na nás obchod hrá. Je to pomerne jednoduchá hra a netreba Ti na ňu prakticky žiadnu prípravu. Keď pôjdeš najbližšie do obchodu, stačí, ak urobíš jednu vec. Nechaj doma celú peňaženku, aj kreditnú kartu. Vyber z peňaženky 5, alebo 10 Euro a uvidíš, čo sa v obchode začne diať. Okamžite začneš myslieť super efektívne, žiadne lákadlá nebudú od tej chvíle platiť. Nenecháš sa na nič nahovoriť, žiadna lákavá vôňa Ťa nezlomí. Budeš nakupovať potraviny, ktoré Ti vyslovene treba. Nič navyše. S vedomím, že mám len tento limitovaný obnos peňazí. Nemôžeš rozpočet presiahnuť ani o jeden cent. To by bol na pokladni trapas. Ver mi, že takto sa dá na potravinách ušetriť obrovské množstvo peňazí; a zároveň kúpiš len to, čo naozaj a v skutočnosti potrebuješ. Staneš sa Ty tým, kto ovláda a rozhoduje a prestaneš byť ovládaným a manipulovaným. Je to zaujímavá a častokrát aj vtipná hra, a aj keď ju nebudeš uplatňovať zakaždým, môžeš ju občas vyskúšať a pozorovať rozdiel v nákupoch. Koľko minieš, keď máš peňaženku, kreditku? A koľko keď máš presne limitovaný rozpočet bez možnosti navýšenia.

So svojimi poznatkami sa môžeš s nami podeliť dole v podobe komentárov.

1213 Zobrazené celkovo 1 Zobrazené dnes

O autorovi Martin Bruncko

Martin Bruncko
Martin Bruncko je 34- ročný rodák z Banskej Bystrice, úspešný podnikateľ, výkonný športovec, inšpiratívna osobnosť, muž s oceľovou vôľou, neoblomnou silou ducha a autor debutovej knihy „Život bez jedla” s podtitulom „Všetko, čomu uveríš“ (angl. verzia “Life without Food”). Ku dnešnému dňu patrí titul k 13 najpredávanejším knihám na Slovensku podľa rebríčka Panta Rhei za rok 2015. Martin sa so svojimi čitateľmi a fanúšikmi stretáva osobne na rôznych besedách, workshopoch, prednáškach či neformálnych posedeniach pri káve. Špecifikom motivujúcej a inšpirujúcej osobnosti Martina je, že všetky úspechy, ciele a výzvy (osobné, obchodné, športové, socializačné) zvláda so šarmom, ľahkosťou, úsmevom a takmer bez jedla. Martin pije čistú vodu, kávu a 2x do týždňa zje niečo malé a bezmäsité. Búra mýty o povinnosti výživne jesť a je živým dôkazom, že ak počúvate svoje telo, veľa vecí v živote „nemusíte” robiť, aby ste boli úspešní, zdraví a šťastní. Podrobne svoj príbeh popísal v debutovej knihe Život bez jedla a na otázky Vám rád zodpovie osobne. Viac sa o Martinovi dozviete na http://martinbruncko.com